onsdag 10 oktober 2012

Barnsligt

Tänker du också magiskt?

En k-brunn

När jag är ute och promenerar och får syn på en K-brunn måste jag ställa mig på den. K står i min värld för KÄRLEK. Jag blundar och mina depåer fylls på med kärlek.

Inom psykologin används termen magiskt tänkande för att beskriva små barns förenklade bild av att de själva skulle vara orsaken till det som händer omkring dem. I regel släpper barn mycket av det magiska tänkandet redan i skolålderna, men delar hänger kvar längre...

I Wikipedia läser jag att det är samma typ av tänkande som ligger bakom vidskepelsen att inte gå på vissa typer av brunnslock. Jag går ALDRIG på A-brunnar. A betyder ju Avundssjuk, eller hur?!

Det är härligt att ha barnasinnet kvar...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag går heller ALDRIG på A-brunnar, det är ju livsfarligt.
Gillsan

Linda Fredrikson sa...

Hahahaha! Gillar dig, Gill!!!

Anonym sa...

Tack tack, Linda, att du påminde mig om detta....:-S
Kom på mig själv idag att hoppa undan i sista stund för ett A-lock - som för mig fler betydde avbruten kärlek! Var nog bortåt 30 :0) år sen sist hah
/Mariaf

Anonym sa...

...och stavningen går lika bra som vanligt ned min "smart" phone...