tisdag 23 december 2014

Härlig jul!

Den gamla träljusstaken är fylld med godsaker.
I år hittade vi en mycket fin Kungsgran, som är så smal att den fick plats i vardagsrummet.
Juldukningen är klar!
Rimmen är rimmade och knäcken är knäckt kokad...  Nu återstår att smutta lite på whiskyglöggen och njuta av uppesittarkvällen.

I år är det en lugnare jul. Flera dagar semester både före och efter jul är finemang. Vi har också bromsat julklappsinköpen. Denna jul blir det färre klappar – istället satsar vi på en resa i nya året. Vi har också försökt tänkta på miljön. Hasardspelet på julafton kommer bestå av inslagna begagnade saker vi hittat hemma.

Återanvändningen syns även i delar av juldukningen. De röda "dukarna" är mina gamla panelgardiner... Den gamla träljusstaken har jag fyllt med godsaker, ljusmanschetterna i glas har jag köpt på Erikshjälpen för 5 kronor styck och träbokstäverna är en present som kommer från Det lilla hönshuset. Ljusstaken har aldrig tidigare varit så fin.

Trätomten har jag haft sedan jag var liten. Det är den finaste av dem alla. Tårtspaden från mamma har putsats upp dagen till ära och så har den nu fått en ny funktion – på den sitter två gamla julgransljushållare.

Eftertänksamhet. Lugn. Närhet.

GOD JUL PÅ ER!

 

Inga kommentarer: