söndag 23 juni 2019

Fläderblomssaft

3 citroner skivas tunt, 1,5 liter vatten och 50 g citronsyra.

Ca 30 fläderblomsklasar.

Citronskivor och blomklasar varvas i en rostfri bunke. Därefter häller du på den varma vätskan.


Ingredienser:
30 fläderblomsklasar
3 stora citroner
1,5 liter vatten
1,5 kg strösocker
50 g citronsyra


Så här gör du:
1. Lägg blomklasarna i ett durkslag. Skölj väl.

2. Tvätta citronerna och skiva dem tunt.

3. Varva blomklasar och citronskivor i en rostfri
bunke eller kastrull som rymmer minst 5 liter.

4. Koka upp vatten, socker och citronsyra.

5. Häll den varma vätskan över citronskivor och fläderblommor.

6. Täck med lock och låt stå i kylskåp cirka 3 dagar.

7. Sila saften och häll upp den på väl rengjorda flaskor.

8. Förvara i kylskåp alt. frys in.


Testar detta recept för första gången.
Kanske behöver skruvas på?
Återkommer med ett utlåtande om några dagar...

Nu har jag tappat upp saften på flaskor och avnjutit den.
Dock är den lite för besk för min smak, så jag återgår till detta recept
som jag använt tidigare: https://www.ica.se/recept/fladerblomssaft-426499/

Anledning till att saften blev för besk kanske inte beror på
receptet. Jag höftade lite när jag tillsatte citronsyran...
Hade nog räckt med en matsked.




Inga kommentarer: