lördag 24 november 2012

Ingvarsten

Sammansatt bild: Klotter och Ingvarstenen

Mitt promenadstråk i utkanten av Norrköping kantas av klotter. Där finns också en ståtlig runsten. Jag kan inte låta bli att se de historiska sambanden...
 
Runstenen är en Ingvarsten. Det finns många Ingvarstenar i Sverige.
Men just denna är tillägnad sonen Göte.

Under ledning av vikingahövding Ingvar reste hundratals män österut år 1036 (ca).
Resan, som uppmuntrades av kungamakten, slutade i en katastrof. Många dog i strid, men även i dysenteri och sumpfeber. Endast en av alla båtar återvänder till Sverige. I den återvändande båten sitter varken Ingvar eller Göte.

Jag stannar ibland till vid runsten som är placerad på en mycket vacker plats. Jag står där och blickar ut över åkrarna och känner mig fylld av fascination och lite vemod.

Ingvarsten


1 kommentar:

Anonym sa...

Kan vara skönt o rofyllt med lite eftertanke ibland.
Inte visste jag att vi har en sån sten här i Norrköping...